söndag 28 augusti 2011

i ♥ pop ups

Att göra pop up-kort är egentligen inte speciellt svårt. Det bygger på vissa grunder som man sen bara bygger på. Det här är den teknik som jag tycker är allra enklast.

Jag tar ett papper och viker på mitten och ritar ut några rutor som mina bilder eller min text ska sitta på.Rutornas ovankant ska vara papprets mitt, alltså den jag just vek.
Att rutorna är olika stora är bara bra, det skapar mer dynamik i kortet men tänk på att inte göra dem för långa för då hamnar det du limmar på utanför ditt baspapper när du viker ihop det.


Sen klipper jag upp sidokanterna på rutorna, absolut inte under eller ovankanten.
Därefter viker jag upp den "flärp" som bildas och sen vänder jag på pappret och viker "flärpen" åt andra hållet. Om jag har ett väldigt tjockt papper drar jag först där jag ska vika med baksidan av en bordskniv för att få ett litet vikveck.
Därefter öppnar jag kortet och petar fram rutorna så att de "pop'ar", klistrar på mina bilder/text, limmar fast ett annat papper på utsidan av kortet och voilà - klart!


5 kommentarer:

Sofie sa...

Du får det att se så himla enkelt ut. :)

Stina sa...

Ja men Soffy, det ÄR ju så himla enkelt!

moi sa...

Solklart Stina, solklart ;)

moi sa...

eller jo lite kanske nu när jag har tittat mer noggrant på bilden underst

Stina sa...

Prova själva får ni se, det är det bästa sättet att lära sig. Easy peasy!